Hoe sociaal is Social Deal nu eigenlijk?
Sinds het Corona virus in Nederland is, bestellen we veel meer eten en worden er verschillende restaurants uitgeprobeerd, ook via Social Deal. Als ik voor mezelf spreek, check ik de resencies niet van een restaurant die ik al ken. Als het eten ter plekke goed is, zal het voor het afhalen ook wel zo zijn. Maar dit klopt niet altijd.
Afhaalmaaltijd
Een paar weken geleden bestelde ik met een vriendin een afhaalmaaltijd bij een restaurant waar we vorig jaar al eens live hadden gegeten. We waren daar allebei pas 1 keer geweest maar dit was ons toen allebei goed bevallen. Het eten daar mag je dan ook wel als culinair omschrijven. Maar omdat het restaurant slechts bij ons bekend was door een eenmalige ervaring, wilden wij toch de recensies daar checken. In dit geval over maaltijden bestellen.
Vervolgens kwam ik bij toeval dit restaurant ook tegen via Social Deal. Iedereen kent Social Deal denk ik wel. Anders kan je ze even opzoeken via Google. De afhaalmaaltijd voor die datum, kreeg via Social Deal 5 sterren qua beoordelingen. Dus dat zat wel goed en er werd al snel een afhaalmaaltijd besteld.
Bij thuiskomst viel het toch wat tegen. Over de kwaliteit van het eten valt niks te zeggen maar de hoeveelheid was echt karig en dat zeg ik niet snel. Ik weet zeker dat Dennis dit alleen op had gegeten en nog honger had gehad.
Recensie
Vervolgens schrijft die vriendin van mij een recensie op Social Deal. Ik wilde die ook graag even lezen en ging het op mijn telefoon nalezen. Alleen toen werd het vrij verdacht. Die vriendin van mij kan haar recensie wel lezen op Social Deal met haar telefoon waar ze de recensie mee had geplaatst en ik op mijn telefoon niet. Ik heb het vervolgens nog aan een andere vriendin gevraagd maar ook zij kon de recensie niet terugvinden. Toen ging er bij mij een belletje rinkelen.
Ik ging naar de recensies op Social Deal kijken en echt overal zie ik 4 of 5 sterren en nergens lager. Dit vond ik al vreemd want bij andere sites kan je zelfs 1 of 2 sterren tegenkomen. Het kan namelijk niet altijd uitmuntend en uitstekend zijn. Dus ik ging op onderzoek uit, ik ben dan toch nieuwsgierig geworden of jij & ik als klant niet voor de gek worden gehouden.
Social Deal
Vervolgens contact opgenomen met Social Deal (oftewel in deze alinea ook SD geheten). Ik kreeg te horen dat zij de recensies eerst checken op grof taalgebruik maar dit was, bij deze recensie, niet het geval. Ook zei SD dat het restaurant vervolgens bepaald of de recensie op de site van SD komt te staan.
Het restaurant kwam gelijk met een reactie naar mij toen ik de bovenstaande reactie van SD naar hen had doorgestuurd. Het restaurant wist van niks en zij gaven aan dat SD bepaalt of de recensie online komt of niet. Dit nog eens teruggekoppeld aan SD maar zij weten van niks en verwijzen weer naar het restaurant. Oftewel je wordt van het kastje naar de muur gestuurd.
Commercieel vs Oprechtheid
Hoe ik het zie, is als volgt. Social Deal is natuurlijk een commercieel bedrijf en zij bieden restaurants een plek om hun diners aan te bieden maar dit gebeurt waarschijnlijk onder bepaalde voorwaarden. 1 van de voorwaarden in de samenwerking zou kunnen zijn dat Social Deal alleen de 4 en 5 sterren recensies plaatst van het restaurant dus dan betreft het altijd positieve reclame. Maar eerlijk en oprecht kan ik dat niet noemen. Word je als klant niet voor de gek gehouden als jouw 3 sterren of lager-recensie als het ware lijkt te worden geplaatst? Zou het een ‘ghost’ plaatsing zijn? Dan word je als klant gefopt waar je bij staat.
Ik heb nog geprobeerd om uitleg te krijgen, meerdere malen zelfs, maar telkens wijst Social Deal en het restaurant naar elkaar. Dus mijn advies zou zijn, neem de gele 4 & 5 sterren van Social Deal met een korrel zout, denk zelf na en bespaar je de moeite om een recensie te schrijven bij Social Deal.
Als ik jou was, zou ik deze tijd eens gebruiken om oprecht te genieten van het heelal en de sterren. Ik kijk bijvoorbeeld graag naar ‘de Kleine Beer.’ De vorm van een steelpan, gevormd door een stel ECHTE sterren.