Instagram luister naar de tonen van het algoritme
Instagram, je kan er niet meer omheen. Sinds 2010 is Instagram online en het is HET social media kanaal voor visuele content. Overal om je heen zie je mensen die selfies maken en de hashtags vliegen je om de oren. Persoonlijk kan ik zeggen dat ik blij word van dit kanaal maar het kan mij ook enige frustraties opleveren!
Insta-Echt
Wat ik ontzettend gaaf vind, is dat je zoveel creativiteit ziet. Ik word blij van mensen waarvan je ziet dat ze heel veel energie stoppen in hun content maar die ook persoonlijke verhalen delen. Deze 2 samen vind ik zelf een mooie mix. Ik word ook blij van het idee ‘the sky is the limit’ en dat alles mogelijk is. Ik denk dat Instagram je heel veel kan brengen op elk vlak. Het is HET kanaal om je ondernemerschap te laten groeien maar ook om mooie & leuke contacten aan te gaan. Je kan jezelf en je onderneming zo zichtbaar mogelijk maken & laten zijn zoals jij dat wilt.
Ikzelf heb een lifestyle feed met ‘colour~crazy’ kleuren. Ik probeer elke dag te posten en voor mijn feed wil ik de foto zo perfect mogelijk hebben dat het ook echt passend is voor mijn feed. De story mag voor mijzelf lekker ‘gewoon’ zijn dus vooral niet perfect maar gezellig, gewoontjes en soms ook gek!
Frustraties & Tips
Ik kan je wel vertellen dat ik ‘Instagram’ een lastig kanaal vind. En dan heb ik het natuurlijk over het algoritme. Tuurlijk is het algoritme er niet voor niks, als dit niet zou bestaan zou het 1 grote bende worden. Alleen kan het algoritme wel van de een op de andere dag tegen je gaan werken en dan is het weer de truc om het om te gooien en het algoritme voor je te laten werken in plaats van tegen je. Het algoritme houdt in dat je posts ziet op basis van jouw interesses en een recente post krijgt voorrang op een oude post. Door het algoritme is het ten eerste lastiger om op te vallen op Instagram en je kan ineens flink gaan dalen in volgers en likes.
Mijn tips zijn dan ook:
- wees actief op Instagram en probeer elke dag te posten;
- maak gebruik van alle opties zoals Stories, Highlights en InstaTv;
- bouw een band op met je volgers & maak gebruik van de Hashtags;
- als je een onderneming hebt, is het ook goed om gebruik te maken van Geotags zodat men weet waar je gevestigd bent;
- en je kan natuurlijk verschillende boeken lezen over Instagram.
Roddels
Er gaan verhalen rond dat Instagram bij de volgende release de ‘likes’ onder de foto’s gaat verbergen met als reden de sociale druk af te laten nemen. Dat vind ik zelf op zich prima, het is goed om mensen de content te laten delen die ze daadwerkelijk willen en zonder zich te hoeven vergelijken met die ander. Maar wat nu als jouw likes afhankelijk zijn voor de opdrachten die je krijgt van bedrijven? Of dit nu daadwerkelijk gaat gebeuren, wordt nog vervolgd.
Daarnaast hoor ik geluiden dat nieuwe Instagram accounts sneller groeien dan de oudere maar dat ook zij straks een keldering zullen zien in de likes. Wat is nu precies de reden dat nieuwe accounts sneller likes ontvangen? Is dit ook daadwerkelijk zo?
Ook zegt de een dat het beter is voor je account om een persoonlijk account te hebben en de ander om een zakelijk account te hebben. Ik heb juist een zakelijk account vanwege de samenwerkingen die ik aanga.
Tenslotte spreekt men over het kiezen van een niche. Als je een niche zou hebben, zou je ook sneller groeien. Maar wat als je niche ‘lifestyle’ is zoals de mijne en ik dat hartstikke leuk vind. Dan zou de sociale druk bepalen dat ik een niche kies. Ik vind Lifestyle ook een niche. 🙂
Trouw zijn
Het enige wat ik kan zeggen, blijf trouw aan jezelf en je werkwijze. Als je alle tips uitvoert die ik zojuist heb gemeld, je mooie content plaatst en je hier heel blij van wordt dan ben je op de goede weg. Heb geduld, stop met jezelf te vergelijken, blijf uniek en help elkaar. Dat laatste vind ik zo ontzettend belangrijk. Probeer elkaar niet te zien als concurrent maar als collega. Je kan juist zoveel van elkaar leren en daarnaast kunnen er zelfs mooie vriendschappen ontstaan.
Veel plezier met posten & dans mee op het ritme van Instagram!
*Dit artikel bevat een affiliate link*

9 comments
Goede artikel schrijf je erover. Ik merk zeker zoals je al beschrijft dat elke dag posten wel zeker iets oplevert. Ik merk ook dat ik meer likes kreeg eerst, nu duurt het wat langer. Jammer van de algoritme.
Ik vind Instagram wel leuk, maar het wordt wel minder. Ik merk dat het demotiveert dat van het ene op het andere moment het algoritme verandert en je ‘het ineens heel anders moet doen om gezien te blijven worden’. Ik houd er niet van om te posten om gezien te worden, ikwil graag iets posten als ik iets te melden heb. 😉
Het algoritme blijft een irritant en mysterieus iets. Als je het denkt uitgelogd te hebben, is het alweer veranderd. Zoals je al schrijft is actief blijven en een band met je volgers opbouwen de beste optie.
Ik merk zelf nu ik wat actiever wordt op Instagram dat juiste copy ook behoorlijk bepalend is voor engagement. Kort en krachtig, geen lange lappen tekst. Daarnaast is tijdstip toch ook wel bepalend voor mijn bereik. Ben benieuwd hoe het zal zijn als ze alle likes gaan verbergen.
Ik heb insta wel, maar ik doe er niet gek veel mee.
Ik zou het echt jammer vinden als ze likes gaan verbergen, omdat je dan nog harder je best moet doen voor bedrijven om te laten weten dat je engagement echt in orde is. Verder doe ik ook gewoon mijn ding op Instagram. Het is een soort spel, maar ik wil het wel leuk houden 🙂
Zo mee eens! Het moet vooral leuk blijven.
Ik vind instagram steeds minder leuk als social media het is zo moeilijk om daar een beetje leuk gevonden te worden. Ik gebruik liever pinterest en facebook
Ja het is echt iets van de lange adem….